Home Informatii despre Ambasada Relatii chino-romane Stiri Informatii de viza Cooperare economica Cooperare stiintifica Cultura Educatie Cunoasterea Chinei
 
   Home > Cultura
producţie culturală
2006/01/19

Dezvoltarea producţiei culturale constituie fără îndoială un subiect fierbinte pentru China de astăzi. De curând a avut loc la Beijing cea de-a 3-a ediţie a Forumului de Anul Nou consacrat domeniului producţiei culturale din China. Problema cel mai des abordată de participanţi a fost: produsele culturale constituie unul din sectoarele cele mai rendabile, dar firmelor chineze le mai trebuie timpul ca să poată profita de el. În 2005, un tânăr chinez a devenit o personalitate de vogă în lume. Este vorba de Li Hongyan, managerul general al Corporaţiei de Tehnologii Internet Baidu. După ce acţiunile companiei Baidu au fost lansate în piaţa bursieră NADAQ din Statele Unite, cursul lor a crescut într-o singură zi de peste 5 ori. Nu degeaba se spune că la Bandu au apărut peste noapte circa 100 de milionari. Numeroşi tineri, ca şi firme din China, încurajaţi de isbrăvile lui Li Hongyan, au început să se angajeze în afacerile din noul domeniu al producţiei culturale. Dându-şi seama de marele pootgenţial economic al producţiei culturale, inclusiv industria informatică, distracţia digitală, filmul, televiziunea şi tipăriturile, a elaborat încă din anul trecut o serie de măsuri, una dintre acestea având menirea de a încurja firmele private să intre în domeniul produselor culturale. Coordonatorul forumului menţionat la început, şeful Centrului Naţional de Cercetare, Creare şi Dezvoltare a Produselor Culturale, profesorul Ye Lang a opinat că există încă multe probleme în domeniul produselor culturale din China. El a spus: (Banda 1) „Producţia culturală constituie un lucru nou pentru ţara noastră. Cu toate că a cunoscut o dezvoltare relativ mare după congresul din 2002 al P.C.Chinez, va continua să se confrunte cu multe probleme teoretice şi de politică, a căror rezolvare necesitând studierea şi schimbul de opinii între cei interesaţi. " Autorităţile chineze au formulat în termeni expliciţi în 2002, ideea privind dezvoltarea domeniului de producţie culturală. Anterior, domeniul cultural din ţara noastră a fost monopolizat de către stat. În decembrie 2001, China a devenit membră titulară a Organizaţia Mondială a Comerţului. Pe măsura transformării treptate în fapt a angajamentelor luate la intrarea în OMC, deschiderea domeniului cultural se adânceşte pe zi ce trece, iar firmele culturale din alte alte ţări au pătruns masiv în ţara noastră. Se poate spune că dezvoltarea acestui domeniu constituie un drum necesar pentru China. La ora actuală, mai mult de o jumătate din provinciile chineze au pus accentul pe domeniul producţiei culturale în programele lor de dezvoltare. Dan Zeng este secretar adjunct al Comitetului Provncial Yunnan al Partidului Comunist Chinez, însărcinat cu planificarea şi dezvoltarea domeniului de producţie culturală. Această provincie se situează în partea de sud-vest a Chinei, având un deosebit de bogat tezaur de valori culturale multi-etnice. Cetatea antică Lijiang care figurează pe lista monumentelor din patrimoniul universal a UNESCO captivează anual mii şi zeci de mii de turişti autohtoni şi de peste hotare. Se află la ora actuală într-un turneu pe toate meridianele grandiosul spectacol de tablouri muzicale şi coregrafice primitive, „Yunnan-ul cel dinamic", creat, regizat şi interpretat de celebra coregrafă Yang Liping. Dan Zeng ne-a spus: (Banda 2) „O condiţie foarte importantă pentru dezvoltarea producţiei culturale localnice o constituie încurajarea şi sprijinirea din partea autorităţilor. Aici ne confruntăm la ora actuală cu 3 probleme: 1. Mulţi încă nu prea cunosc dubla trăsătură caracteristică a culturii, şi anume trăsătura ce ţine de domeniul ideologic şi cea ca produse; 2. Încă nu este pus la punct un sistem de dezvoltare a domeniului producţiei culturale; 3. Nu există suficienţi manageri talentaţi în acest domeniu." Totuşi Dan Zeng consideră că producţia culturală din China are o perspectivă de dezvoltare foarte bună. Tocmai atraşi de această perspectivă, un număr din ce în ce mai mare de investitori privaţi au făcut plasamente în domeniu. Dar un fapt nu poate fi ignorat, şi anume: în elaborarea unor acte normative pentru acest domeniu, guvernul chinez rămâne oarecum în urmă. Există o politică generală de sprijinire, dar lipsesc regulamentele detaliate de aplicare. În prezent, majoritatea firmelor profilate pe producţia culturală sunt private. Sprijinul financiar exagerat de prudent acordat de băncile de stat a devenit deja o piedică pentru dezvoltarea rapidă a acestor firme. Compania Pisica Sălbatică LTD este o mare firmă privată profilată pe realizarea filmelor de desene animate. Managerul general în exerciţiu al firmei, Wu Hui, a opinat că după câţiva ani de dezvoltare, domeniul producţiei culturale din China dispune deja de o bază destul de solidă. Dat fiindcă este vorba de un domeniu care necesită fonduri mari şi dă totodată profituri mari, când o firmă profilată pe producţia culturală atinge o anumită amploare şi intră într-o anumită etapă de dezvoltare, sprijinul financiar are o importanţă deosebită. El a spus: (Banda 3) „Între emisiunile realizate de noi şi cele americane există încă un anumit decalaj. Dar am ajuns, în unele aspecte, am chiar depăşit nivelul Japoniei şi Coreei de Sud. În prezent, domeniul producţiei culturale din China nu beneficiază, sau beneficiază într-o măsură destul de mică de sprijinul financiar al guvernuui. Or, fără investie, va fi foarte greu ca această categorie de firme să evolueze cu succes." Guvernul chinez şi-a dat deja seama de importanţa şi urgenţa acestei probleme. Nu de mult, departamentele specializate ale guvernului chinez au organizat o consfătuire consacrată reformei sistemului cultural. Se poate aştepta că domeniul producţiei culturale din ţara noastră va avea un curs accelerat de dezvoltare. (www.cri.com.cn )


[Suggest to a Friend]
       [Print]