Observațiile purtătorului de cuvânt al Ambasadei Chinei în România

2020/10/16

Recent, în mass-media, câteva persoane au făcut observații împotriva Chinei. Unele argumente au la bază necunoașterea Chinei, în timp ce altele sunt denaturate în mod deliberat și reprezintă o calomnie răuvoitoare. Pentru a permite cititorilor să aibă o înțelegere cuprinzătoare și corectă a Chinei, aș dori să răspund după cum urmează:

1 . Despre dezvoltarea Chinei și cooperarea externă

China nu are intenția de a conduce lumea. În cei 70 de ani de la fondarea Chinei Noi, China nu a provocat niciodată un război din proprie inițiativă și niciodată nu a invadat niciun centimetru de pământ care aparține altor persoane. Ne vom asigura că dezvoltarea noastră pașnică este consacrată Constituției, devenind prima țară din lume care își asumă acest angajament solemn. Vom continua să urmăm calea dezvoltării pașnice, nu vom căuta niciodată hegemonie, nu ne vom angaja în expansiune și vom fi întotdeauna o forță fermă pentru pace.

China a respectat întotdeauna normele de bază ale relațiilor internaționale și ale regulilor comerciale internaționale. De la reformă și deschidere, China s-a integrat activ în valul globalizării și s-a alăturat aproape tuturor organizațiilor internaționale interguvernamentale și a peste 500 de convenții internaționale, practic, a realizat o aliniere deplină cu regulile internaționale. China susține cu fermitate regulile Organizației Mondiale a Comerțului, se opune ferm unilateralismului și protecționismului comercial, sprijină construirea unei economii mondiale deschise și promovează liberalizarea și facilitarea comerțului și a investițiilor. Dezvoltarea rapidă a Chinei a beneficiat nu numai de deschiderea și cooperarea cu alte țări, ci și de angajamentul ferm de a susține sistemul comercial multilateral bazat pe reguli. În același timp, dezvoltarea Chinei a adus piețe uriașe și oportunități în alte țări din întreaga lume.

China persistă în urmărirea unei strategii de deschidere reciproc avantajoase. Cooperarea externă a Chinei a fost întotdeauna corectă și deschisă, fără interferențe în afacerile interne ale vreunei țări și fără atașamente politice. Acesta este, de asemenea, principiul pe care China îl respectă în tratarea problemelor de datorie ale oricărei țări. De mult timp, China a persistat în desfășurarea cooperării financiare cu alte țări, în conformitate cu principiile consultării egale, beneficiului reciproc de tip câștig-câștig și dezvoltare comună, a respectat pe deplin voința guvernelor țărilor beneficiare, a acordat o atenție deosebită durabilității datoriei țării beneficiare și a investit fonduri în domeniile în care țara beneficiară are nevoie urgentă de dezvoltare și în domeniile care au lacune de finanțare, scopul fiind de a ajuta țările beneficiare să depășească blocajele de dezvoltare și să promoveze dezvoltarea economică și socială durabilă, fapt care este primit cu căldură de guvernele și oamenii din țările beneficiare. Nu cu mult timp în urmă, președintele Xi Jinping a anunțat, în cadrul Summit-ului extraordinar China-Africa privind solidaritatea împotriva COVID-19, măsuri importante pentru a atenua datoria Africii. Banca Export-Import a Chinei a semnat acorduri de reducere a datoriilor cu 11 țări africane, China va scuti, de asemenea, 15 țări africane de împrumuturile fără dobândă datorate până la sfârșitul anului 2020 și va continua să impulsioneze comunitatea internațională, în special țările G20, pentru a prelungi în continuare perioada de reducere a datoriilor. Tocmai atunci când anumite țări se ocupă de problemele datoriei, au fost atașate o mulțime de condiții politice, au fost stabilite standarde și praguri care sunt dificil de realizat pentru multe țări. Acest fapt a fost criticat pe scară largă pentru că „transformă" alte țări prin intermediul problemei datoriei. China nu poate fi niciodată acuzată că a influențat deciziile politice ale altor țări prin așa numita "diplomație a datoriilor".

2 . Despre drepturile omului

China urmărește un sistem de autonomie etnică regională, insistă asupra faptului că toate grupurile etnice sunt egale și protejează drepturile și interesele legitime ale minorităților etnice. China a aderat întotdeauna la politica libertății credințelor religioase bazată pe condițiile sale naționale și realitatea religioasă și a garantat dreptul cetățenilor la libertatea credinței religioase. Așa-numita „suprimare a uigurilor de către China" și alte probleme pur și simplu nu există. În ultimii 40 de ani, populația uigură din regiunea autonomă Xinjiang a crescut de la 5,55 milioane la 11,68 milioane, iar in Xinjiang sunt 24 mii moschee, la fiecare 530 musulmani există o moschee. Xinjiang implementează pe deplin politica de stat privind grupurile etnice în conformitate cu legea și insistă asupra faptului că toate grupurile etnice sunt egale. Regiunea autonomă uigură Xinjiang din China a adoptat o serie de măsuri de combatere a terorismului și radicalizării, inclusiv înființarea de centre de educație și formare a abilităților profesionale și a obținut rezultate pozitive, aducând contribuții importante la practicile globale de combatere a terorismului și radicalizării. De la sfârșitul anului 2018, aproape 1.000 de delegații din peste 90 de țări, inclusiv din Uniunea Europeană, au vizitat Xinjiang, asistând la unitate etnică, stabilitate socială, prosperitate și dezvoltare în regiune. Faptele vorbesc mai tare decât vorbele. Problemele legate de Xinjiang nu sunt deloc drepturile omului, religia sau problemele etnice, ci problemele anti-violență, anti-terorism și anti-separatism.

3 . Despre securitatea cibernetică

Odată cu dezvoltarea rapidă a informatizării, comunitatea internațională este în general preocupată de securitatea datelor. China participă în mod constructiv la discuțiile de securitate a datelor pe platforme multilaterale precum ONU și G20 și se angajează să contribuie cu înțelepciunea chineză la consolidarea guvernanței digitale globale. Recent, China a propus și „Inițiativa globală privind securitatea datelor", solicitând tuturor țărilor să colaboreze pentru a consolida protecția securității datelor, pentru a aborda problemele de securitate ale tuturor părților, pentru a promova dezvoltarea economiei digitale și pentru a promova guvernanța digitală globală. Susținem că toate părțile ar trebui să intensifice comunicarea și schimburile pe baza respectului reciproc, să aprofundeze dialogul și cooperarea și să construiască împreună o comunitate cu un viitor comun în spațiul cibernetic, oferind pace, securitate, deschidere și cooperare ordonată.

Huawei este o întreprindere 100% privată, este o companie de înaltă tehnologie de talie mondială dezvoltată prin mult efort, înțelepciune și concurență de piață. În absența oricărei dovezi, Statele Unite incită în mod deliberat confruntarea ideologică, generalizând în mod repetat conceptul de securitate națională, răspândind zvonuri și calomnii și abuzând de puterea statului pentru a suprima întreprinderile chineze. Acest lucru încalcă grav principiile concurenței pe piață și regulile economice și comerciale internaționale, care vor afecta și propriile interese și imagine națională. Fiind cea mai dezvoltată țară din lume din punct de vedere tehnologic, cu cât suprimarea de către SUA a Huawei și altor companii chineze este mai frenetică, cu atât contrastul este mai puternic cu faptul că SUA nu pot furniza dovezi și cu atât mai mult nu pot explica problema. Pentru a rezolva problema securității cibernetice, trebuie să ajungem la consens și norme internaționale, să revenim la raționalitate și știință, să respectăm faptele obiective și să susținem corectitudinea și justiția și să ne abținem de la manipulări politice, dispute ideologice și abuzuri.

Ambasada Republicii Populare Chineze în România
http://www.chinaembassy.org.ro